Web 2.0 in the real world

alt
 

Hot topics

Deel, Like en win

Guus Disselkoen  25 October 2018 18:10:38
Image:Deel, Like en win
Doe jij er ook aan mee?

Het valt me regelmatig op hoe makkelijk, of liever gezegd klakkeloos, sommige mensen berichten liken en delen op Facebook als daar om gevraagd wordt, of als er iets mee te winnen valt.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je een bericht over gevonden, verloren of gestolen voorwerpen deelt op het moment dat iemand dat vraagt. Of dat je dat al uit je zelf doet om iemand te helpen. Ook begrijp ik heel goed dat je een bericht, waarin iemand zijn woning te koop heeft staan, deelt op Facebook. Maar wat ik niet begrijp is dat berichten klakkeloos gedeeld worden als er iets te winnen valt. Kijk eerst eens wie de prijs weggeeft en of het niet te mooi is om waar te zijn. Want in dat geval is het vrijwel altijd niet waar.
Of wanneer iemand een tranentrekkende foto plaatst met een nog zieliger verhaal er bij. Meestal gaat het dan nog om iemand in een land dat slechts enkele kennen en is het zo bizar dat je alleen al daarom moet twijfelen of het waar is. Ook de mededeling dat bedrijf X een euro doneert bij iedere like is volkomen onzin, maar ja, we delen het wel massaal.

Nu het einde van het jaar weer in zicht komt, wordt het ook weer tijd voor een oerhollandse traditie: Sinterklaas. En ja, daar is een hoop over te doen, met name de zwarte pieten die met Sinterklaas vergezeld gaan. En daar is ook al menig Facebook pagina aan gewijd. En net zoveel deel & win acties volgens mij. Voor de eerste 500.000 mensen, ja je leest het goed 500.000, die de pagina delen krijgen een pro zwarte piet vlag. Denk eens na, 500.000 vlaggen weggeven, wat kost dat? Nou ik denk dat zo'n actie al gauw een paar miljoen euro kost. Wie zou er zo gek zijn om zo'n bedrag weg te geven, zomaar, zonder noemenswaardige tegenprestatie, of zonder er zelf wat voor terug te krijgen. Als er een gerenomeerd bedrijf achter zou zitten, dan zal die ongetwijfeld zijn naam prominent in beeld willen hebben.
Maar het is veel simpeler, het is een hoax. Er worden geen vlaggen weggegeven, net zo min als dat er eerder dit jaar iemand een 'I love Zwarte Piet' trui ontvangen heeft na het delen van het bericht. Ook toen werden er door dezelfde mensen 500.000 truien beloofd aan degene die het bericht delen.

En zo gaat het ook met fantastiche reizen naar tropische oorden, kadobonnen van de IKEA, de Jumbo, etc. Als IKEA iets weggeeft, dan doen ze dat via de eigen Facebook pagina of website en vind je ook informatie terug op de website over de actie. En dat geldt voor alle geronomeerde bedrijven die een actie hebben. Dan gebruiken ze niet een onbekende Facebookpagina. Dus als je zo'n actie voorbij ziet komen, wees wijs en deel of like het bericht niet.

Nu zul je je misschien afvragen: Waarom doet iemand dit? Is het iemand die er een onbehaagelijk genoegen in schept om anderen in de maling te nemen? Die met de slappe lach over de grond rolt om het aantal mensen dat er in trapt? Kan zijn, maar er kan ook nog een andere reden in het spel zijn: geld.
Facebook pagina's met veel likes, volgers en gedeelde berichten zijn geld waard. Facebook pagina's worden verkocht aan bijvoorbeeld malafide webshops. Met een populaire Facebook pagina wordt de indruk gewekt dat het om een betrouwbare en populaire webshop gaat, maar het blijkt niets anders te zijn dan oplichting. Goederen bestellen en betalen, maar nooit wat geleverd krijgen. Hoe het precies in zijn werk gaat weet ik niet, en ik ben daar zelf ook heel nieuwsgierig naar. Mocht er iemand zijn die weet hoe dit gaat, dan hoor ik het graag. Stuur mij een berichtje of laat een bericht achter in een commentaar op deze blog.

Tips


Wat kun je doen om te voorkomen dat je "slachtoffer" wordt van deel, like en win acties op Facebook?
- Deel niet klakkeloos een bericht omdat iemand je oproept om te delen,
- Als er prijzen te winnen zijn, kijk wie de prijs weggeeft en of het realistisch is. Een lokale bloemist die 3 bossen bloemen weggeeft klinkt geloofwaardig. Fleurop die 10.000 bossen weggeeft, niet.
- Check of de Facebook pagina, die de prijs weggeeft, ook daadwerkelijk de Facebook pagina van het bedrijf is en of je iets terugvindt op de website van het bedrijf. Als het om nep acties gaat staat er soms zelfs een waarschuwing op de website.
- Wees argwanend bij extreem zielig verhalen, check met behulp van bijvoorbeeld Google of de personen echt bestaan en het verhaal klopt, maar nog beter is om het gewoon niet te delen. Niemand wint hier iets bij als je het deelt.
- Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het meestal ook te mooi om waar te zijn.


Comments
No Comments Found

Translate

Feeds

Companies

    Atos Origin
    Achmea
    Inter Access
    ilionx
    transavia.com
    IBM

Google searches

Referrers